Pravidla a zásady zdravé výživy

Základní pravidla zdravé výživy. Zdravá potravina - co má obsahovat. Zásady zdravé výživy. Zásady kuchyňské úpravy pokrmů. Největší podíl ve stravě má tvořit ovoce, zelenina a obiloviny. Připravujte pokrmy při teplotě, která spolehlivě ničí bakterie.

Doporučujeme:

  • Miopharma - E-shop, ve kterém naleznete kompletní péči nejen pro Vaši pleť, pro Vaše tělo, ale i Vaše vlasy.  Zakoupit zde můžete i řadu vysoce kvalitních přípravků s nejvyšším profilem bezpečnosti, zajišťující kompletní péči o vlasy a vlasovou pokožku. Je vhodná pro časté i denní mytí vlasů.

  • Poradna životního stylu pro zdraví a krásu MuDr. Ludmily Truhlářové - Poraďte se s odbornicí na životní styl, zdraví a krásu. Rady v oblasti nadváhy a obezity, především dětské obezity,v oblasti poruchy výživy a jejích následků, v oblasti prevence a předčasného stárnutí. Nechybí ani protikuřácká poradna. Máte i možnost využít rekondiční a relaxační pobyty pro skupiny zájemců.

  • Zdravá výživa u Píďalky e-shop- Nakupte v e-shopu, v němž naleznete širokou škálu racionální výživy, bio potravin, přírodní cukry, bylinné sirupy, kaše, džemy bez konzervantů, orientální omáčky, byliny a bylinné extrakty, přírodní kosmetika, léčivé konopí, potravní doplňky a vitamíny, čaje z celého světa, koření pro každé vaření, kvalitní vína, medoviny, esoterika, kyvadla, amulety, vonné tyčinky, éterické oleje, ekodrogerie, svíčky z palmového vosku, čakrová světla, drahé kameny, přírodní bižuterii.

Základní pravidla zdravé výživy

  1. pestrá a vyvážená strava
  2. pravidelná strava
  3. oběd jako hlavní jídlo dne
  4. přiměřená konzumace bílkovin, sacharidů, tuků a vlákniny
  5. dostatek ovoce a zeleniny (obsah vlákniny, vitaminů a antioxidantů)
  6. nízké množství nasycených tuků, rafinovaného cukru a slazených nápojů (obsahují mnoho energie bez živin)
  7. potěšení z jídla, jíst v klidném a příjemném prostředí
  8. soustředit se na jídlo, pomalu žvýkat
  9. čerstvé, neohřívané a teplé pokrmy
  10. nepřejídat se
  11. zařadit jeden odlehčovací ovocně – zeleninový den jednou za dva týdny
  12. při jídle pít pouze doušky teplé vody nebo slabého teplého čaje, pít nejpozději hodinu před jídlem a nejdříve hodinu po jídle. Po jídle můžete zkusit na zlepšení trávení vypít podmáslí nebo indické lassí.
  13. alkohol konzumovat pouze v malém množství (nejvíce 1 – 2 drinky denně)

Zdravá potravina - co má obsahovat

  • Obsahuje střední množství tuku, méně nasycených tuků (60 mg nebo méně na porci).
  • Je extra libová (u syrového masa).
  • Pokryje nejméně 10% denní doporučené dávky jednoho nebo více vitamínů A a C, železa, bílkoviny a vlákniny na porci.
  • Obsahuje 360 mg nebo méně sodíku na 1 porci.

Zásady zdravé výživy

  • Největší podíl ve stravě má tvořit ovoce, zelenina a obiloviny.
  • Obiloviny obsahují sacharidy, vlákninu, B vitaminy. Celozrnné obilné výrobky navíc zasytí.
  • Ovoce a zelenina (alespoň 5 porcí obojího denně) dodávají vitaminy C, antioxidanty, vlákninu a draslík.
  • Luštěniny, sója, ořechy a semínka obsahují bílkoviny, zinek, hořčík, B vitaminy, železo.
  • Mononenasycené MK v podobě olejů (olivový a řepkový) konzumovat asi po 2 – 4 lžících denně. Omezit margarín, spíše jíst máslo v menším množství. K vaření raději používat rostlinné oleje.
  • Maso a vejce poskytují bílkoviny, zinek, hořčík, B vitaminy, železo. Dávejte přednost bílému masu, naopak tmavé a červené maso má hodně nasycených tuků. Ryby obsahují potřebné omega-3 mastné kyseliny. Vejce lze jíst v přiměřeném množství (jedno denně) bez obav.
  • Mléčné výrobky poskytují vápník, vitaminy A a D, také nezdravé nasycené tuky, a lze je nahradit ořechy, semínky, luštěninami, rybami.
  • Sladkosti, pomazánky, omáčky a dresinky konzumovat minimálně.
  • Není nutné zakazovat některé druhy potravin, kromě vyloženě nezdravých (fast food, smažené hranolky, uzeniny), které mohou obsahovat rakovinotvorné látky a nedodávají tělu žádné živiny.
  • Snídat, pokud máte hlad – snídaně snižuje riziko nachlazení, podporuje myšlení a paměť, zasytí na dopoledne a dodá energii. Poskytuje vitaminy B, D, železo a vápník. Snídaně má být tak velká, aby zasytila jen do oběda!
  • Alkohol zvyšuje riziko onemocnění od 14 až 21 drinků týdně, ale při 8 – 14 drincích (1 – 2 drinky denně) je zjištěn nejnižší výskyt kardiovaskulárních nemocí. U žen se alkohol metabolizuje pomaleji, proto jsou ženy náchylnější k toxickým účinkům. Mírné množství alkoholu jsou 2 drinky u mužů a 1 drink u žen.

Zásady kuchyňské úpravy pokrmů

  1. Kupujte čerstvé a nezávadné potraviny. Sledujte datum spotřeby (u čerstvých potravin) a minimální trvanlivost (u balených potravin) na obalech.
  2. Umývejte si ruce a pečlivě čistěte pomůcky v kuchyni, které přicházejí do styku s potravinami. Předtím než budete připravovat jídlo, po kontaktu s domácími zvířaty nebo předchozí přípravě jiného jídla si umyjte ruce. Umývejte prkénka na krájení a kuchyňský stůl horkou vodou s mýdlem. Používejte prkénka z plastu, skla nebo keramiky – lze je snáz a spolehlivěji očistit než prkénka dřevěná.
  3. Oddělujte jednotlivé potraviny při skladování. To se týká zejména drůbeže a syrového masa, které nesmí ležet v lednici vedle připravených pokrmů. Na krájení masa používejte zvláštní prkénko. Po přípravě syrového masa omývejte pomůcky horkou mýdlovou vodou. Uvařené jídlo nepokládejte na talíř znečištěný syrovým masem.
  4. Připravujte pokrmy při teplotě, která spolehlivě ničí bakterie. Nedovařené hovězí maso představuje riziko nemoci. Nepřipravujte pokrmy se syrovými vejci, vejce musí být řádně uvařená. Důkladně tepelně upravené rybí maso je měkké a má se snadno oddělovat od kosti. Dodržujte doporučenou teplotu a dobu přípravy pokrmů v mikrovlnné troubě.
  5. Používejte pouze pitnou vodu.
  6. Chcete-li připravené jídlo uchovat, nechejte ho zchladnout a poté ihned přesuňte do lednice. V lednici nemá teplota překročit 4 °C, v mrazáku -17 °C. Jídlo určené k ohřívání uložte do lednice během 2 hodin. Jídlo marinujte v lednici. Nerozmrazujte jídlo při pokojové teplotě, ale pod studenou tekoucí vodou nebo v mikrovlnné troubě.

Doporučujeme:

  • Miopharma - E-shop, ve kterém naleznete kompletní péči nejen pro Vaši pleť, pro Vaše tělo, ale i Vaše vlasy.  Zakoupit zde můžete i řadu vysoce kvalitních přípravků s nejvyšším profilem bezpečnosti, zajišťující kompletní péči o vlasy a vlasovou pokožku. Je vhodná pro časté i denní mytí vlasů.

  • Poradna životního stylu pro zdraví a krásu MuDr. Ludmily Truhlářové - Poraďte se s odbornicí na životní styl, zdraví a krásu. Rady v oblasti nadváhy a obezity, především dětské obezity,v oblasti poruchy výživy a jejích následků, v oblasti prevence a předčasného stárnutí. Nechybí ani protikuřácká poradna. Máte i možnost využít rekondiční a relaxační pobyty pro skupiny zájemců.

  • Zdravá výživa u Píďalky e-shop - Nakupte v e-shopu, v němž naleznete širokou škálu racionální výživy, bio potravin, přírodní cukry, bylinné sirupy, kaše, džemy bez konzervantů, orientální omáčky, byliny a bylinné extrakty, přírodní kosmetika, léčivé konopí, potravní doplňky a vitamíny, čaje z celého světa, koření pro každé vaření, kvalitní vína, medoviny, esoterika, kyvadla, amulety, vonné tyčinky, éterické oleje, ekodrogerie, svíčky z palmového vosku, čakrová světla, drahé kameny, přírodní bižuterii.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id10248 (vitejdoma.cz/rodina#5283)


Diskuze a zkušenosti

Márty | 28.09.2014 18:46
bez přidaného cukru Ahoj. Já osobně nyní hubnu s jídlem bez přidaného cukru a mát to výsledky. Takže spokojenost. Mají krámek v Bondy centru v Mladé Boleslavi.


Přidat komentář