Strava těhotné ženy

Strava v období těhotenství by měla být pestrá a vyvážená. Jídelníček by měl zahrnovat především celozrnné pečivo, mléčné výrobky, ovoce a zeleninu. Spoustu informací se dozvíte i na kurzech pro těhotné ženy.

Jak by měl vypadat jídelníček těhotné ženy?

Každý týden by těhotná žena měla sníst nejméně tři porce obilovin (rýže, těstoviny, pečivo), tři porce zeleniny, tři porce ovoce (upřednostňujte syrové před vařeným), tři porce mléčných výrobků (denní potřebu vápníku pokryje 1l mléka), jednu porci masa, ryb nebo drůbeže a alespoň jednu porci luštěnin.

Zdravě prospěšné doplňky stravy

  • Vitamín B9 - kyselina listová

    Nejen v prvních měsících těhotenství, ale i v době očekávaného oplodnění, je třeba dbát na zvýšený příjem kyseliny listové. Jeho nedostatek může vést ke vzniku vývojových vad plodu, např. rozštěpu páteře. Doporučená denní dávka kyseliny listové u těhotných žen je dvojnásobně vyšší než u jiného dospělého člověka, tedy 400 mikrogramů. Protože není snadné této hodnoty docílit, můžete dávku doplňovat pomocí tabletových preparátů.

  • Proč je kyselina listová tak důležitá

    Kyselina listová je nezbytná pro dělení buněk, podílí se na procesu tvorby bílkovin nukleových kyselin DNA a RNA, které jsou zodpovědné za přenos genetických informací. Větší množství vitamínu B9, tedy kyseliny listové, obsahuje listová zelenina, citrusové plody a játra.

  • Vitamín C

    Vitamín C je důležitý v průběhu celého těhotenství. Dítě jej potřebuje pro správný růst a vývoj a pro zvýšení imunity. Vitamín C si tělo neukládá do zásoby, proto je ho třeba doplňovat každý den. Případný nadbytek vitamínu C tělo vylučuje ven močí, proto se nemusíte bát vyšších dávek. Jen zřídka dochází k alergických reakcím.

  • Betakaroten

    Bez betakarotenu si tělo nedokáže vytvořit vitamin A, který je důležitý pro růst buněk, zdravou kůži, oči a kosti.

Poradenství v oblasti výživy ne jen pro těhotné ženy - paní Ing. Zita Viková

Každá ženy by během těhotenství měla mít určitý přísun vitamínu a doplňků zdravé výživy do svého těla. Každý z nás si myslí co je pro jeho tělo správné a co nám zaručeně pomůže, ale poradenství v oblasti výživy a stravy také pro těhotné ženy, naleznete u paní Ing. Zity Vikové, která se nachází v Praze.  

Služby jsou poskytovány formou individuálního poradenství v oblasti výživy a zdravého životního stylu a jsou určeny klientům nejen s nadváhou, ale také všem, kteří se ze zdravotních důvodů zajímají o zdravou výživu. Dále také všem, kteří se chtějí dostat do kondice a snaží se nabrat svalovou hmotu, manažerům, těhotným a kojícím maminkám či osobám s rizikovými faktory, jako jsou vysoký krevní tlak, obezita, ischemická choroba srdeční, diabetes, zvýšená hladina cholesterolu v krvi či nadměrný stres. Sestaví Vám preventivní výživové plány a osobní jídelníčky (racionální), redukční, sportovní nebo i plány s různými dietními omezeními.

Věříme, že budete s poradenstvím od paní Ing. Vikové  jistě spokojeni a rádi ji doporučíte svým známým a kolegům.

  Riziko předávkování

Ve snaze dát miminku to nejlepší se bohužel může stát, že to s množstvím přijímaných vitamínů přeženete. Riziko předávkování hrozí hlavně u vitamínů rozpustných v tucích. Negativní působení se projevuje u přebytku vitamínu A a D.

  • Předávkování vitamínem A a důsledky na těhotenství

    Již dvojnásobek doporučené denní dávky vitaminu A může přinést negativní důsledky. Mezi příznaky patří padání vlasů, suchá kůže, žlutavě zbarvená kůže, nevolnost, svědění, bolesti hlavy, bolesti v kostech. Těhotné ženy by neměly užívat více než 10 000 I. U.

  • Předávkování vitamínem D a důsledky na těhotenství

    Známkou předávkování vitamínem D je svědění kůže, silná žízeň, zvýšené močení, ukládání soli v těle, průjem a zvracení. Těhotné ženy by raději neměly překračovat denní dávku 5 000 I. U.

Dostatečný příjem minerálů pro maminku

Kromě vitamínů by se měla nastávající maminka starat také o dostatečný příjem minerálů. Hlavním zdrojem je zelenina, která je zároveň zdrojem vlákniny.

  • Vápník v těhotenství

    Během těhotenství si plod bere všechny důležité látky z těla maminky a pokud mu chybí např. vápník, vezme si jej ze zubů nebo kostí, což může mít za následek osteoporózu (řídnutí kostí). V období těhotenství je proto třeba zvýšit denní dávku až na 1200 mg. Zdrojem vápníku je především mléko a mléčné výrobky, ryby, zelenina a fazole. Vápník je nezbytný pro vývoj kostí miminka.

  • Železo v těhotenství

    Železo je nezbytné pro tvorbu krve, jehož množství se v době těhotenství výrazně zvyšuje. Denní spotřeba by měla činit až 80 mg. Železo najdeme hlavně ve vnitřnostech a červeném mase, ale také ve špenátu či vejcích. Je možno doplňovat příjem tohoto minerálu v tabletách. Nedostatek železa způsobuje anémii.

  • Hořčík v těhotenství

    Denní dávka hořčíku pro těhotné ženy - 350 mg – pomáhá proti porodním křečím a bolestem. Hořčík je důležitý pro správnou funkci nervů a svalů a účastní se procesu přeměny krevního cukru na energii. Hořčík obsahují zejména celozrnné výrobky, luštěniny, ryby a mořští živočichové.

  • Zinek v těhotenství

    Zinek podporuje zdravý vývoj a silný imunitní systém plodu a jeho nedostatek může způsobit zvýšenou náchylnost k onemocněním, poškození kůže a pomalé hojení ran. Doporučená denní dávka je 20 mg. Zdrojem zinku jsou vejce, maso, ryby, semena dýní a slunečnicová semínka.

  • Selen v těhotenství

    Selen je důležitý pro pružnost tkání miminka a pro obnovu buněk. Jeho nedostatek má za následek oslabení vazivové tkáně. Denní dávku 100 mcg můžete přijímat v mase, mořských rybách a obilovinách.

  • Jód v těhotenství

    Jód je důležitý nejen pro zachování správné funkce štítné žlázy, ale i pro zdravý tělesný a duševní vývoj dítěte. Jeho nedostatek může způsobit mentální retardaci. Zdrojem jódu jsou mořské ryby a mořské řasy. Doporučená denní dávka činí 150 mcg.

Důležitá složka stravy - vláknina

Zvýšený příjem vlákniny v těhotenství je důležitý pro správnou funkci střev a dobré trávení. Mnoho maminek trpí v těhotenství zácpou, a právě vláknina proti tomuto problému bojuje. Tato látka do sebe při průchodu střevy vstřebává vodu, nabobtná a usnadňuje průchod potraviny trávicím systémem. Vlákninu můžeme příjímat v zelenině nebo celozrnném pečivu.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id9980 (vitejdoma.cz/rodina#5710)


Přidat komentář