Staňte se manažerem svého času

Lidé přitom tenkrát žili a pracovali v mnohem pomalejším rytmu než my dnes. Ve středověku si řemeslníci uprostřed pracovního dne často našli několik hodin, kdy navštěvovali přátele, prováděli nutné domácí práce nebo poseděli v místní hospůdce.

Život bez stresu

Lidé přitom tenkrát žili a pracovali v mnohem pomalejším rytmu než my dnes. Ve středověku si řemeslníci uprostřed pracovního dne často našli několik hodin, kdy navštěvovali přátele, prováděli nutné domácí práce nebo poseděli v místní hospůdce. V některých evropských zemích bylo až 115 dní v roce vyhrazeno svátkům.

Ve 14. století byly vynalezeny hodiny a čas začal lidem vládnout a ovlivňovat všechny stránky jejich života. Najednou se začalo chápat, že čas jsou peníze. Čas letěl, čas se stal nepřítelem člověka. Takže už se víc než sedm století snažíme vyždímat z času co nejvíc.

Stálý pocit nedostatku času

Pocit neustálého nedostatku času může rozhodně urychlovat stárnutí a přispívat tak ke zkrácení života. Pocit časové tísně totiž zrychluje průchod potravy trávícím traktem, způsobuje kromě jiného i zrychlení srdečního tepu a zvyšuje krevní tlak. Zároveň ale snižuje výkonnost imunitního systému, takže je člověk náchylnější k onemocnění především chřipkou, nachlazením a dalšími obtížemi dýchacích cest. Časový tlak zkrátka opotřebovává celý organismus.

Neustálé spěchání

Ať se snažíme jak chceme, času je pořád stejně. Každý týden má člověk k dispozici 168 hodin, 10 080 minut nebo 604 800 vteřin na práci a zábavu. Je však více než pravděpodobné, že větší část tohoto času strávíte spěcháním, doháněním čehosi a pobíháním od ničeho k ničemu.

Takhle si to však dříve nikdo nepředstavoval. V polovině dvacátého století prognostici předvídali, že počítače a další technologie, které lidem šetří práci, podstatně uvolní čas a západní civilizace se tak stane skupinou lidí s největším množstvím volného času. Stal se však pravý opak.

V době vstupu do nového milénia 45% Američanů tvrdilo, že množství času, které mají ve svém denním režimu k dispozici, je stále menší a že v práci tráví více času než kdysi jejich rodiče. Kde se tedy stala chyba?

 

Epidemie zvaná inflace rychlosti

Zasáhla nás epidemie, která by se dala nazvat inflací rychlosti. Čím více se snažíme zvítězit nad časem, tím více čas vítězí nad námi. Jak často stojíme před mikrovlnou troubou, sledujeme ubíhající vteřiny na displeji a říkáme si, „Proč to proboha tak dlouho trvá?”

Přitom ještě před pár lety bychom si pomysleli: „To je úžasné, jenom půl minuty a kobliha je horká jako z pekárny.” Dnes tam stojíme a v duchu počítáme „25, 24… 23… tak už se sakra ohřej!” To je inflace rychlosti. Naše tempo se totiž zrychluje s tím, jak se zvětšuje rychlost nových vynálezů, a zároveň roste i naše očekávání.

Ovšemže se nemusíme stát bezmocnou obětí ničivého zrychlování životního stylu. Pokud jde o nové přístroje, máme vše ve svých rukou. Než se však rozhodneme, jestli se nové rychlosti přizpůsobíme, nebo vzepřeme, zkusme se zamyslet nad tím, co a jakým způsobem nám vlastně zabírá čas.

Není kam spěchat

Před několika lety provedli odborníci jednoduchý pokus. Dva lidé, kteří dojížděli autem do práce, byli vyzváni, aby projeli tentýž úsek dálnice v době dopravní špičky. Prvnímu bylo řečeno, aby jel co nejrychleji. Druhý dostal jen instrukci, aby jel normálním tempem jako ostatní auta.

Řidič, který měl dorazit na místo určení co nejrychleji, přijel sice opravdu o pět minut dříve než jeho kolega, byl však na konci jízdy ve velkém stresu. Pomalejší řidič byl naproti tomu v úplně klidném rozpoložení.

Rychlejší řidič sice ušetřil pět minut, ale během své jízdy prožil takovou míru stresu, která mu pravděpodobně život ukrátila alespoň o těch pět minut, ne-li o mnohem víc. Je nesporné, že platíme velkou daň ve formě stresu a nemocí jako následků extrémně rychlého životního stylu.

Nová nemoc - takzvaná nemoc ze spěchu

Někteří lékaři se domnívají, že takzvaná nemoc ze spěchu je stejně rozšířena jako běžná rýma a stejně škodlivá pro tělo jako chronický stres. Pocit časové tísně totiž vyvolává většinu příznaků stresu (ne-li všechny), mezi nimi zrychlený srdeční tep, vyšší krevní tlak, nespavost, návaly úzkosti, svalové napětí a neustály podvědomý hněv.

Naše vnímání uhánějících hodin a ubíhajícího času urychluje i naše vnitřní biologické hodiny. Výsledkem většinou bývá některá forma „nemoci ze spěchu”. Není třeba dodávat, že všechny tyto následky časové tísně způsobují rychlejší stárnutí než přirozené tikání biologických hodin. Podle některých odborníků může lidské tělo reagovat na časovou tíseň následujícími způsoby.

  • Zvyšuje se zátěž srdce.
  • Chronický pocit časové tísně zvyšuje tvorbu hormonů, například adrenalinu.
  • Zhoršují se stravovací návyky.
  • Oslabuje se imunitní systém.
  • Přetěžují se některé části těla.

Možnosti jak ušetřit čas

Ačkoli se může zdát, že nejlepším lékařem na časový stres je dlouhá lenošivá dovolená, je to ve skutečnosti jen dočasné řešení. Časový nátlak, před kterým jste ujeli, po návratu pravděpodobně nezmizí. Nejlepší řešení jsou ta, která člověk zakomponuje do svého každodenního života. Nabízíme vám několik rychlých, avšak opravdu účinných tipů.

 

  • Schovejte hodinky

    Zkuste alespoň na jeden den v týdnu sundat z ruky hodinky. Pokuste se také snížit počet hodin a hodinek ve své domácnosti. Pokud nějaké hodiny skutečně potřebujete, nechte si nějaké s malým ciferníkem a uložte je někde stranou, abyste k nim měli přístup, ale zároveň vás neobtěžovaly.

     

  • Důvěřujte přirozenému biorytmu

    Když už jste zrušili většinu hodin okolo sebe, naučte se to, co dovedli naši dávní předkové, totiž spoléhat se v průběhu dne na přírodní jevy – stíny, východ slunce, pozice hvězd – a určovat čas podle nich. Odhadovat čas tímto způsobem je mnohem zábavnější. S trochou cviku můžete dosáhnout i docela dobré přesnosti.

     

  • Dopřejte si osvěžující přestávku

    Přehrávače mají tlačítko pauza a takové tlačítko bychom někde měli mít i my. Jakmile cítíte, že na vás začíná tlačit čas, zkuste na chvilku vypnout. Když například zazvoní telefon, nežeňte se k němu překotně, ale naučte se brát zazvonění jako signál k tomu, abyste zastavili a zhluboka se nadechli. Časem zjistíte, že jste se naučili zpomalit a žít víc v přítomnosti. A když člověk žije tady a teď, časový tlak se vytrácí.

     

  • Přeřaďte na jinou rychlost

    Naplánujte si práci tak, abyste pracovní den zakončili lehčí činností nevázanou na termín odevzdání. Pomůže vám to po uspěchaném dni přepnout a před odchodem domů setřást pocit časové tísně. Poslední půlhodinku můžete strávit čtením odborné literatury, úklidem stolu nebo odpovídáním na telefonáty.

     

  • Odložte práci u vchodových dveří

    Zvykněte si každý den po příchodu domů vyhradit pár minut na vydechnutí. Poseďte chvíli v autě, obejděte se psem blok, pohrajte si s dětmi nebo si dejte horkou sprchu. Podobný rituál vám pomůže přepnout z pracovního režimu na domácí.

     

  • Neberte do ruky ovladač

    Televize je jedním z nejhorších způsobů relaxace. Přepínání programů a další televizní zlozvyky vám ve skutečnosti mohou přechod do klidnějšího režimu ztížit, ne ulehčit. Televize je nesmírně rychlé médium. Jeden kratičký záběr střídá druhý, jak se producenti snaží maximálně využít každou vteřinu vysílacího času.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id9950 (vitejdoma.cz/rodina#5070)


Přidat komentář