Chromování motocyklu

Uvědomte si nejprve, co všechno může být vůbec pochromováno: všechny na motocyklu běžné kovy. Patří sem ocelový plech, ocelové trubky, plochá ocel, litina, lehké kovy například na bočních krytech motoru a jiné materiály běžně označované jako hliník.

Chromování motocyklu

Mnozí současní motocyklisté se stávají obzvlášť aktivními vždy po jízdě v dešti. Pozdě do noci je pak vidět světlo v garáži a kolem dokola kmitající hadr. Takoví zástupci druhu motocyklistů zápasí zoufale s poznatkem, že bohužel nežijí v Kalifornii, ale v deštěm prosáklé Evropě.

Žádné kilometry dlouhé, na troud vyprahlé písečné pláže, žádné teploty 25 °C po celý měsíc a pak také žádné technické kontroly, o tom amíci ještě nikdy neslyšeli. Zatímco hadry nasávají špínu a déšť z našich silnic a zatrhávají se o nesčetné typové štítky a výrobní čísla, sní správný biker o metrových předních vidlicích, otevřených výfucích, širokánských zadních gumách, pevném rámu a chromu, spoustě chromu!

A takového motocyklistu v našich regionech neustále hájit, to je úkol dosti nesnadný. A vše to začíná již ošetřováním povrchových částí.

Pochromování - běžné kovy

Uvědomte si nejprve, co všechno může být vůbec pochromováno: všechny na motocyklu běžné kovy. Patří sem ocelový plech, ocelové trubky, plochá ocel, litina, lehké kovy například na bočních krytech motoru a jiné materiály běžně označované jako hliník.

  • I plasty je možno chromovat

    Také plasty (ano, čtete správně); u japonských motocyklů již dávno běžně užívané, je možné chromovat, ale jen určité druhy. Přitom se jedná o ANBS – plasty. Běžným druhem je Sicryl-Nitril-Butadien-Styrol, a protože je název tak jednoduchý, říkáme mu ANBS.

    Dalším právě tak často užívaným plastem je polyamid. Tento plast by se ovšem v galvanické lázni změnil v beztvarý kus hmoty. Proto je třeba nejprve zjistit, jaký druh umělé hmoty má člověk před sebou.

  • ANBS nebo polyamid?

    U očištěného originálního dílu, který byl pochromovaný, nejsou s identifikací žádné problémy. Chceme-li ovšem dovést k lesku boční plastový kryt dosud držený v matné černi nebo laku, nastanou problémy, neboť dle povrchu nerozeznáme, jedná-li se o ANBS nebo polyamid.

    Můžeme jedině odškrábnout malý kousek z vnitřní strany a zapálit. ANBS zapáchá jako Styropor a hoří žlutavě čadivým plamenem. Oproti tomu polyamid je cítit rohovinou a při hoření odkapává, což ANBS nedělá.

Dopravní legislativa

To, že bychom neměli vždy dělat úplně všechno, co můžeme, platí také pro chromování. Naše dopravní legislativa nám totiž darovala také technické kontroly a ty nejsou nadšené z choppera s pochromovaným rámem.

Proč? Kvůli změněné struktuře kovu ve svarech v důsledku galvanického ošetření. A chopper může jet zase domů, tak jak přijel, bez razítka technické kontroly. Takže je nutně třeba varovat před pochromováním rámu, ať už hliníkového nebo ocelového.

Chromování lehkých kovů

Jiným problémem je chromování lehkých kovů. Oblíbené jsou zde boční kryty motoru nebo přídavné díly z hliníkových slitin, které svým stříbrným leskem mají vzbudit dojem klasiky. Nezapomínejte ovšem na to, že lehký kov je také měkký kov. To si nejlépe uvědomíme na ošklivých škrábancích, které vzniknou, sjede-li nám při práci na motoru šroubovák.

Oproti tomu je chrom jedním z nejtvrdších kovů, který je na motocyklu užíváno (například ve válcích). Při deformaci pochromovaného dílu se nechovají tyto dva kovy rovnocenně. Utáhneme-li hlavu šroubu, může se tato trochu zakousnout do lehkého kovu a uvolnit tak kousek chromu.

U dílů zatížených navíc ještě tepelně, jako boční kryty motoru, musíme k tomu připočítat i rozdílné součinitele tepelné roztažnosti. Metrový kus hliníku se protáhne při zahřátí z 0 °C na 100 °C o 2,4 milimetru, zatímco chrom jen o 0,8 milimetru.

K tomu si představme pnutí mezi oběma kovy. Přitom je na soudržnost kovů u motorových dílů kladen zvlášť velký důraz. Proto je na zvážení, zda by nebylo lepší leštění lehkého kovu s následným kvalitním ošetřením.

  • Chromování bez obav

    Co tedy můžeme bez obav pochromovat? Všechny ocelové části, které nemají nosnou funkci jako rám a vidlice. Takže kryt světla, ochranné plechy, kryt řetězu, nádrž na olej a plechové boční kryty.

Chrom nepodléhá rzi

Předností pochromování není jen zářivý vzhled, ale také skutečnost, že chrom nepodléhá rzi. A tak bezchybná vrstva chromu chrání mnohé díly motocyklu před korozí. Jak už to tak ale bývá, má i toto svůj háček.

Je-li vrstva chromu jakkoliv narušena – ať už chybou materiálu nebo škrábnutím – je koroze z dlouhodobého hlediska nezadržitelná. Kov obsahující železo (ocel, ocelový plech) koroduje vespod dále a vrstva chromu se začne odlupovat. Proto každý kousek chromu na motocyklu vyžaduje zvláštní pozornost a péči.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id9644 (vitejdoma.cz/rodina#7798)


Diskuze a zkušenosti

kijonka | 17.10.2010 18:01
rey.mirecek@seznam.cz potřbuji nachromovat doplnky na choppera. nevím kde a co a za jakých podmínek.dík za odpověd


Přidat komentář